Elders in de media

dG 19 maart 2016



dG 24 maart 2016 

dG 24 maart 2016 | Kunst om bij weg te smelten>





de Weekendkrant | Doetinchem en Oude IJsselstreek | vrijdag 25 maart 2016


dG 25 maart 2016 | Gedichten en muziek klinken op Landgoed Enghuizen>

Facebook Frans Venhorst | Maakproces Boogbrug zonder titel>

'sMelssleMs' Enghuizen herbezocht | dinsdag 29 maart 2016>

Per Sonare | Marijke Schellekens | A place to be>

'sMelssleMs' Enghuizen herbezocht | donderdag 31 maart 2016>

Het Dienblad | Facebook | 29-03-2016 | Wethouder slaat  brug naar de bewoners toe> 

Achterhoek Nieuws | Gelderse Post | Oude IJsselstreek | 30-03-2016

Marijke Schellekens | Picasa-album opening kunstwandelroute Hummelo 2016>

Facebook Wim van Til>

Facebook Kunstwandelroute>

Keerhoop | Column Bert Scheuter | dG 24-03-2016>


Oude IJsselstreek Vizier | 06-04-2016


dG | 08-04-2016


'sMelssleMs' | Enghuizen 2016>


dG | 23-04-2016

blog Niek Ravensbergen | Enghuizen volgens Henk Winkelman>

De Parkdichter | 76 | De Omsmeders>

Café Radstaak | FF in Vroomshoop>

Picasaweb Marijke Schellekens | Rondgang met Stef Kreijemborg>
Het verslag hier onder:
001.   De eerste gedachte is die aan spinnenwebben die de stam van de boom bedekken. Het bedoelde nieuwe leven wordt niet als zodanig herkend. De kleurkeuze zou je bij nieuw leven ook sprankelender voorstellen. Door dat het werk mooi met de lijnen van de boom mee gaat past het goed bij elkaar.

002.     Het werk is heel druk . Het zijn eigenlijk allemaal schilderijtjes op zich die met elkaar geen geheel  vormen.  De stronk in het midden is het onderdeel waar  resulteert in naar uitgaat en was wellicht voldoende geweest. De rest doet daar eigenlijk afbreuk aan.

303.  Het is een zeer sterk werk wat tot in detail klopt ( bijv.  de kuil in de aarde onder het rotsblok). Het is technisch goed uitgevoerd en prachtig van kleur. De aandacht voor de ophanging van het werk resulteert in het subtiel bewegen tussen de bomen.

404.     Hier is duidelijk een professionele fotograaf aan het werk geweest. De transparante uitvoering past op een natuurlijke manier in de omgeving.  De robuuste ophanging van het werk botst met de transparantie die het kenmerkt. De  storende touwen trekken de aandacht weg van waar het om gaat.

505.     Het is zowel een mooi als geestig idee om de Ginkgo biloba aan het infuus te leggen. De kijker moet wel het verhaal kennen om het werk te kunnen plaatsen. Als sculptuur is het rommelig uitgevoerd.

606.     Het beeld heeft een verhaal nodig om herkenbaar te zijn voor de kijker. En vervolgens is de vraag of het beeld en het verhaal op elkaar aansluiten voor die herkenbaarheid. Onduidelijk is wat de relatie van het werk met de omgeving is.

707.     Het werk is een tekening in de ruimte. Je kunt in gedachten de lijnen doortrekken en het zo aan vullen. Het is mooi uitgevoerd en komt sterk over omdat het klopt. Het beeld verandert met het standpunt dat je inneemt. De mooie plek doet het goed uitkomen. Wat zou er gebeuren als je de delen dichter bij elkaar zet?

808.     Leuk werk dat iedereen een glimlach ontlokt. Nu de boom in het blad komt werkt het groen in het beeld mee. Het verzacht de uitvoering die nogal massief is. Het had wat gevormder gemogen.

909.     Het beeld is mooi gemaakt en zit technisch goed in elkaar. De over elkaar vallende lagen geven een mooi effect zonder aan de transparantie afbreuk te doen. Het is wel een statisch beeld. De plaats tegen het gebouw is zorgvuldig uitgekozen.

110.  Een bijzondere combinatie van suiker en palmvet. Het is een prachtig werk wat heel mooi is opgesteld langs de lange muur. Onder invloed van het weer komt de vergankelijkheid prachtig tot zijn recht. Het nodigt ook uit tot interactie met de kijker. Het is een goed voorbeeld hoe verhaal en beeld precies samenvallen

111.  Een mooi gemaakt leuk beeld. Ondanks dat het statisch is weet het beweging te suggereren. Wat gebeurt er als met de  opstelling op de paal geëxperimenteerd wordt.

112.  Hierover valt niet veel te zeggen. Het beeld wordt niet begrepen en er wordt geen enkele binding mee gevoeld.

113.  Het is een mooi idee om het werk van de dichters in de wandeling op te nemen. De wijze waarop  de gedichten zijn uitgevoerd past mooi in het landschap en is zorgvuldig gedaan. Het seriematige in de uitvoering werkt sterk.

114.  Leuk dat er ook scholen bij het project worden betrokken en op deze manier met kunst in aanraking komen. Het getoonde werk is aandoenlijk waarbij de mooie kleuren opvallen. Je kunt zien dat er op school over is gesproken en met elkaar over is nagedacht.

115.  Het is een geestig werk. Alles er aan zet de kijker op het verkeerde been. Het nodigt uit om de brug op te gaan maar daar heeft de maker bij zijn materiaalkeuze helaas geen rekening mee gehouden

116.  Het is mooi zoals de voiles met hun prachtige kleuren tussen de stammen in de wind bewegen. Ook zonder de symbolen die onderdeel van het verhaal zijn zou het een prachtig beeld vormen. De ophanging doet hier geen enkele afbreuk aan het werk. Je zou de voiles wel langs de hele laan willen zien.

117.  Een mooi en goed uitgevoerd beeld in wit. Door het verhaal er bij verwacht je dat het op meer plekken boven de grond zou komen en zoek je automatisch of er nog ergens een klein  beeld is. Het is heel evenwichtig opgebouwd. Ja, de uitvoering in wit marmer zou fantastisch zijn geweest.

118. Wat kan je hier van vinden? Leuk.

119.  Het werk valt een beetje weg op de plek waar het staat. Maar daar is in dit geval voor gekozen. Het gaat helemaal op in de kleuren van de omgeving.

220.  Een mooi diffuus  werk dat een mooie combinatie vormt met de stammetjes op de achtergrond. Het formaat had zeker in deze omgeving wel wat forser gemogen en er had ook meer van mogen zijn dan een enkel doek.

221.  Een werk dat zich strak aftekent tegen het golvende karakter van de omgeving. Er hoort een verhaal bij om met de gedachten van de maker mee te kunnen gaan. De associatie is die van een venster waardoor we over het land uitkijken. Het laat het gevoel achter dat het nog niet af is.

222.  De keuze van de plek wordt begrepen door de beslotenheid,  een plaats om te mediteren. Het beeld noch de uitvoering vallen in de smaak.  Fysiek klopt het niet en de uitvoering is niet mooi. De stronk waarop het beeld geplaatst is, vormt het mooiste onderdeel.

223.  De poëzieplek is een grote verrassing. Als eerste omdat de poëzie in de wandeling is opgenomen  en ook door de bijzondere vorm waarin dit gebeurt. De plek is prachtig gemaakt en uitgevoerd.

224.  Een prachtig werk dat heel natuurlijk in de omgeving is opgenomen. Het is mooi uitgevoerd en alles valt samen. Complimenten voor de maker die alles op een evenwichtige manier samen liet komen. Het verhaal, het beeld, de uitvoering, de ophanging, de plek… Hier zijn alle superlatieven van toepassing.

225.  Al bij de eerste aanblik krijg je zin om zelf ook een bosjesman te gaan maken. Het nodigt uit om ook zelf iets te gaan doen. Het is raden naar de prikkel die er beweging in zou kunnen krijgen. Misschien had wat meer begroeiing van de beelden nog iets extra’s toegevoegd.

226.  Het is een ijzersterke vorm. Het nodigt uit tot spelen. De  oneffenheden die ontstaan door het aanraken en spelen vragen er om weer in de vorm te worden opgenomen. Het gebruik van koper benadrukt niet alleen de verbinding maar ook de geleiding tussen de delen tot een geheel. De materiaalkeuze van hout en koper werkt goed.

227.  Een prachtige begroeiing van de stam. Alles weloverwogen geplaatst. Als je het ziet wil je er eigenlijk aankomen terwijl de fragiliteit van het werk je tegelijkertijd tegen houdt. Het is bijna te teer uitgevoerd voor buiten.

228.  Mooi zoals de geometrische vormen met de glazen objecten door het water in een groene tunnel verdwijnen. Tegelijkertijd roept het de vraag op of ze daar vandaan komen of juist verdwijnen. Als je het verhaal erbij niet kent is niet duidelijk wat nu precies de bedoeling is.

229.  Het is leuk om te kiezen voor het samen maken van een werk. De handtekening van de makers wordt in vergelijking met het andere werk van hen op de route wel herkend. Het is wel apart om juist voor een zo weinig opvallende plek te kiezen om het werk te tonen.

330.  Het is een mooi idee wat hier tegen de stam van de boom is vorm gegeven. Het is prachtig uitgevoerd en toont als een sieraad voor de boom gemaakt. Het beeld stijgt prachtig op uit het water alleen eindigt het nogal abrupt op de stam. Misschien hadden enkele uitlopers het nog natuurlijker gemaakt.

331.  Op deze plek lijkt het wel of de bomen er speciaal voor het werk staan. De regelmaat van het werk zorgt er voor dat er weinig beweging in zit, het statisch wordt. Het kan de moeite waard zijn de regelmaat er uit te halen door sommige lijnen door te laten lopen. De ophanging mag minder zodat deze minder aandacht vraagt.

332.  Leuk werk dat knap is uitgevoerd. Het is mooi transparant tussen de bomen.  Het is boeiend om te zien hoe de figuren door de wind door elkaar bewegen. En het heeft mooie effecten als de zon er op valt. Juist de transparantie maakt het een zoektocht om de juiste ophanging te vinden.

333.  Hier wordt een mooi gebruik gemaakt van de boom. Het werk gaat op een natuurlijke manier op in de schors en de klimop en lijkt er te zijn om de boom te accentueren. Het achterliggende verhaal sluit goed aan. Het roept het idee op van een medaille of een ambtsketen voor de boom.

De wandeling en de werken zijn als verrassend ervaren en hebben meer gebracht dan in eerste instantie werd verwacht. Er zijn een aantal algemene punten die aandacht verdienen. Ze zorgen er in belangrijke mate voor dat in de beleving alles op de plek valt.
Sluit het verhaal wat bij het werk verteld wordt aan bij het beeld wat getoond wordt en wat we waarnemen?
Zijn het beeld en de plek waar het getoond wordt op elkaar afgestemd?
Hebben we voldoende aandacht besteed aan de ophanging van het werk? Vraagt het niet te veel aandacht, geeft het extra dynamiek of juist niet?
Hebben we voldoende aandacht gehad voor de techniek, de uitvoering?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten